Pyromanen in de organisatie

Pyromanen in de organisatie

Communicatie verbeteren? Volg een PCM training!

Door alleen maar brandjes te blussen creëer je pyromanen!

Een blog over pyromanen in jouw organisatie en wanneer problemsolving mismanagement wordt.

Het bedrijf staat in de fik. Figuurlijk gesproken natuurlijk. Projecten dreigen uit de klauwen te lopen. Je beste werknemers beginnen te rond te kijken of er elders aantrekkelijke vacatures zijn. Een spof meldt zich ziek en je weet het, ik ga die belangrijke mijlpaal niet halen.

Wederom een belofte aan de klant die je niet waar gaat maken.

Dit klinkt wellicht als een mooi intro voor een pitch maar het is de realiteit van de dag voor veel bedrijven. Deze negatieve neerwaartse spiraal kan er voor zorgen (ik spreek uit ervaring), dat het je als werknemer op een gegeven moment geen #*&# meer kan schelen. Uiteindelijk voel je je te erg uitgeblust om het blusapparaat nog van de muur te pakken, laat staan dat je energie en tijd ervaart om er over na te denken wat de brand veroorzaakt heeft.

Voordat je als bedrijf op dit punt komt, is er vaak al een andere fase doorlopen. Vaak ontstaat er een cultuur waar meer waardering getoond wordt voor de mensen die problemen oplossen dan voor de mensen die structurele oplossingen aandragen. 

Zie eens hoe onmisbaar ik ben, ze kunnen echt niet zonder mij!

Als je de oorzaak niet aanpakt en de symptomen nemen qua volume toe dan is eigenlijk het eerste wat je merkt, dat er verhoogde werkdruk wordt ervaren door werknemers. Deze werkdruk is weer een reden om het implementeren van een structurele oplossing uit te stellen. De volgende stap is dat werknemers om extra ‘handjes’ gaan vragen. Als die vervolgens gaan helpen met blussen dan gaan je kosten omhoog zonder dat er extra waarde wordt geleverd voor klanten.

Als er binnen het bedrijf pyromanen aanwezig zijn dan is de uitdaging echt enorm. 

Als de heersende cultuur ‘problem solving’ is, dan kan het aanpakken van structurele problemen, ervaren worden als tegen de stroming in zwemmen en vergt dus lef. Een andere uitdaging is het hebben van geduld omdat de effecten soms wat langer op zich laten wachten. Wat dat betreft ervaart de probleem oplosser veel sneller een beloning.

miscommunicatie = mismanagement = stress

Een Cegos studie uit 2012 zegt dat 80% van alle problemen binnen bedrijven communicatie gerelateerd zijn. Al zouden ze er 50% naast zitten dan nog is het de moeite waard om eens verder te kijken wat je hier aan kan verbeteren. Als Process Communication trainer weet ik wat je allemaal kan doen om onderlinge communicatie te verbeteren en hoe je stress kan verminderen. Maar ook dat je kan leren herkennen wat een ieder motiveert, wat er voor nodig is om ‘de batterij’ weer op te laden. Als beter gemotiveerde, gelukkiger, beter presterende medewerkers cq. teams geen aanleiding genoeg is, maak dan even dit reken sommetje met mij:

Stel dat een werknemer 5 uur per week bezig is met zaken herstellen die door onduidelijke communicatie (ik zeg het lief) zijn ontstaan (“Oh was het bedoeling dat ik dat moest doen…. Afspraak? Afspraak? ik vond het sowieso als een slecht idee… Laat mij het allemaal maar doen, ik ben volgens mij de enige hier die nog een beetje na kan denken….) en deze werknemer kost 50 euro uur per uur, dan kost onduidelijke communicatie ruim 10.000 euro per werknemer per jaar. 

Zit ik met mijn schatting aan de hoge of aan de lage kant? Hoeveel waarde hadden deze werknemers anders wel toe kunnen voegen? Hoeveel werknemers heb jij in dienst? Klik hier om te zien hoe ik je kan helpen.

Pyromanen in jouw organisatie: Wanneer problemsolving mismanagement wordt!

Al mijn blogs en artikelen zijn ook te lezen op mijn linkedinprofiel